Trender 2019

Av: Arash Gilan

Den magiska brytpunkten mellan fysisk och digital, betydelsen av att jobba mot ett högre syfte och röststyrning är några av trenderna i spaningen för 2019.

Jag har flera år i rad reflekterat och försökt att titta in i den magiska spåkulan för året som ligger framför oss. Läs spaningen för 2018 här. Nu är det dags att vända blicken mot det kommande året. Vi ska ta en närmare titt på trender som man bör ha i åtanke när man sätter strategin och tar marknadsbeslut för 2019.

2016 var året för digitalisering, 2017 året för artificiell intelligens och 2018 års stora hajp Blockchain som ännu inte fått den självklara applikationen i människors vardag, men jag är fortfarande en stor förespråkare och tror att det kommer ha en enorm påverkan på vårt framtida digitala samhälle som jag utvecklar här. Vad blir då den stora hajpen 2019?

Intensivt prat kring röststyrning pågår redan nu och kommer alldeles säkert att fortsätta under 2019 också – och det är bland annat röststyrning som jag utan tvekan kommer utveckla mer om i artikeln. Men sett till de stora penseldragen så är 2019 människans och mänsklighetens återkomst efter år av överdos kring det digitala.

Jag skulle kunna gå så långt som att säga att insikterna kring vad en människa och mänsklighet är kommer att innebära större fynd än vad den teknologiska utvecklingen kommer att göra i det här århundradet. Ju mer digital världen blir, desto mer ökar värdet på det som inte kan bli digitalt, även om det kan bli artificiellt så är det aldrig mänskligt. Så låt oss börja där och utforska den magiska brytpunkten.

MAGISKA BRYTPUNKTEN MELLAN FYSISK OCH DIGITAL

Vi lever i en tid då internetfödda bolag som Amazon, Alibaba eller Dustin här i Sverige utforskar och etablerar fysiska butiker. Paradoxalt nog så jobbar klassiga fysiska-födda bolag som H&M och IKEA m.fl. allt de kan för att bli digitala. Men sanningen är att det inte är en fråga om antingen eller, utan om både ock. Det gäller för alla företag att vara relevanta där kunden är i sin köpresa och oavsett fysisk eller digital miljö erbjuda en fantastisk kundupplevelse.

Men det fysiska ger en dimension som det digitala aldrig kan erbjuda – nämligen fysisk kontakt, mänsklig interaktion och känsel. Faktum är att studier visar att konsumenter som shoppar både online och fysiskt har 30% högre lifetime-value än de som bara håller sig till det ena eller andra.

FÖRETAG ÄR DE NYA POLITISKA PARTIERNA

Det räcker inte säga vilka ni är. Det räcker inte berätta om vad ni gör när företag som vill vara relevanta måste förstå värdet av att jobba mot ett högre syfte, att ta ställning och sätta sitt företag i ett större sammanhang – att bli en rakt igenom syftesdriven organisation. Den moderna konsumenten förväntar sig medvetna företag och ett varumärke de känner att de kan stå för. Så vad står ni för och vad är ert budskap? För en bra produkt och billiga priser räcker inte längre. Under 2018 började vi smått se detta i Nikes reklam med Colin Kaepernick, Magasinet Offside som säger nej till spelreklam, Försvarsmakten som går i Pride-tåget eller hamburgerrestaurangen Max som erbjuder vegankost – för att ta några exempel. Så vad står ni för, vad är ert syfte och vad är ert budskap? Detta är viktiga frågor inför 2019.

INTEGRITET, ETIK OCH MORAL ÄR A OCH O

I januari 2018 postade Facebooks grundare Mark Zuckerberg ett Facebook-inlägg där han skrev följande: ”Vi känner ett ansvar för att våra tjänster inte bara är roliga att använda utan också bidrar till människors välmående”. Apples VD sa under ett integritets-tal i Bryssel oktober 2018 att ”plattformar och algoritmer som skulle förbättra våra liv kan faktiskt ta fram det värsta ur människan.”

Efter åtskilliga år av digitalt överflöd och övertro på teknik så verkar det nu som att integritet, etik och moral är på väg att bli A och O. I sig själv besitter det i dag ett högt konsumentvärde och är något som du kan sälja på. Kunden är mycket mer digitalt mogen och vill inte känna sig förrådd, lurad eller låta sin data missbrukas.

Så tänk efter noga kring värdet i era budskap och kampanjer och se till att vara ett transparent bolag.

ÅTERKOMSTEN AV GAMMELMEDIA?

Det här kanske är lite väl laddat men är ändå en relevant frågeställning. I många år var Facebook, Youtube, eller Twitter en organisk dröm, men hur relevanta är kanalerna i dag när organiskt online i princip är dött? Det är inte så konstigt då även de digitala jättarna vill ha betalt för sitt jobb. I mediemixen är det inte längre självklart att utgå ifrån att en annons digitalt skulle vara billigare än ett fysiskt magasin till exempel. Romantiserandet och övertron på digitala medier är förbi, och marknadsförare har nått en digital mognad där man ser helheten av kundresan snarare än enstaka kanalers betydelse eller hoppet att bli ”viral”.

MICRO INFLUENCERS ÄR DET NYA

Ska jag vara ärlig så har jag länge tyckt att det finns en stark övertro på marknadsföring via influencers, något jag skrev om redan förra året. Men en tydlig trend som vi sett under hösten och som kommer fortsätta under 2019 är annonsering via nischade micro-influencers. De har inte lika många följare men följarna har mycket starkare band till influencern och annonseringen blir billigare och mer slagkraftig. Istället för att bränna allt krut på en stor influencer kan man köra en kampanj via 10 eller 20 micro-influencers. Men frågan kvarstår, vad är syftet med kampanjen och hur mäter ni effekten?

RÖSTMARKNADEN MOGNAR

Röststyrning ha nu genom Google Homes etablering i Sverige verkligen slagit igenom. Jag har tidigare skrivit vitt och brett om röststyrning och vad det kan betyda i framtiden. Visst är det så är att vi är i ett väldigt tidigt stadium av det hela, men tro mig när jag säger att barnen kommer att växa upp och att det redan nu är dags att bekanta sig med det nya. RBC Capital Markets studie visar att Amazons Alexa kommer att dra in över 10 miljarder dollar till e-handeln till 2020. För mindre företag gäller det att under 2019 börja anpassa sina hemsidor till röstsök, medan större företag ska tänka på hur man kan integreras med röst och på allvar fundera på att skapa en relevant applikation.

ÄKTENSKAPET MELLAN DATA OCH KREATIVITET

I några år har datadrivet varit ett väl använt ord och på gränsen till krystat. Det råder ingen tvekan om att datadrivet är fundamentalt i ett strategiskt arbete där man ska fatta beslut utifrån data och inte antaganden. Men faktum är att data ger dig underlag men inte prediktion. Ingen data i världen kan heller någonsin beröra människor – för siffror är inte det som får oss att känna och uppleva.

Därför är det vitalt att jobba med datadriven kreativitet, där vi med data som underlag jobbar med kommunikation som berör och väckor känslor hos människor. Det som får kunden att komma ihåg oss. Det här är inte två motpoler utan två ingredienser som är vitala för framtidens kommunikation, då data i sig själv aldrig utgör skillnaden.

Slutligen tror jag att många organisationer under 2019 kommer ta steget i att slopa distinktionen mellan intern och extern kommunikation samt ta det naturliga steget att inte särskilja marknad och säljavdelningen. Den nya organisationen är en hybrid där du inte kan hålla isär de två sakerna. Gott nytt 2019 på er, så ser vi 2020 hur aktuell den här spaningen var!

Ps. Jag vet att jag inte har nämnt Ai men det är så 2016 ;)

Arash Gilan är medgrundare och VD till digitala byrån Viva Media och driver VD-Podden. Han är författare till bästsäljande boken inom digitalisering "Get Digital or Die Trying" och 2019 kommer hans nya bok ut som ges ut av förlaget Liber.

Källa: IHM BUSINESS SCHOOL