Snabbkurs i SEO för dig som vill ranka högt på Google. Det spelar ingen roll om du är en liten förening, ett större företag eller en myndighet: alla tjänar på att synas bra på Google. Syns du inte så finns du inte sa man också förr när man pratade om reklam, i dagens läge är det minst lika sant men det handlar om Google och det handlar egentligen bara om Google för mer än 95 % av alla sökningar på webben görs idag på Google, och syns du inte där så finns du inte.

I andra länder finns det en större variation av sökmotorer och Microsofts sökmotor Bing kan ha en större andel av sökningarna, och i länder där Amazon finns görs många sökningar via det gränssnittet.

Google har till och med sagt att det inte är någon av de traditionella sökmotorerna som är deras största sökkonkurrent idag, utan Amazon på de marknader där de är verksamma.

Men: den goda nyheten är att i Sverige är det bara Google som gäller, och det är därför det är så viktigt att satsa på sökmotoroptimering (SEO) för att synas bra och löpande få relevant söktrafik till din webbplats.

SEO är inte komplicerat

Man kan ofta få en uppfattning att sökoptimering är väldigt komplicerat och att Google ofta ändrar hur de prioriterar och rankar sajter, vilket förvisso är sant, men de allra viktigaste delarna av SEO som ger mest resultat och mest pang för pengarna är relativt enkla – det är ingen speciell magi eller magisk kunskap som behövs: det är din tid och din omsorg det handlar om. Det är också temat i min nya ljudbok: SEO är inte speciellt svårt och det är dags att avmystifiera sökoptimering. Ljudboken heter SEO för alla – en snabbkurs i sökmotoroptimering för dig som vill ranka högt på Google och utkom i juni 2019. På mindre än en timme lär du dig grunderna i SEO, så att du själv kan genomföra de förändringar som behövs för att du ska ranka bra på Google.

Boken är uppdelad i tre delar:

  1. Teknisk SEO. Det kan låta svårt, men behöver inte alls vara så komplicerat som det låter. Och har du den grundläggande tekniken på plats så kommer allt annat du gör för att lyfta din närvaro hos Google bli så mycket enklare.
  2. On-page SEO (även kallad onsite SEO), som handlar om ditt innehåll och hur du strukturerar och presenterar ditt innehåll.
  3. Off-page SEO (även kallas offsite SEO), det vill säga vad du får andra att göra för att framför allt länka till dig – helt enkelt det som sker utanför din sajt. Länkar är ju vid sidan av bra och relevant innehåll fortfarande det viktigaste i Googles ögon, men det ska vara relevanta och naturliga länkar – inte några spam-länkar eller länkar från andra tveksamma sajter. Nu för tiden gäller kvalitet före kvantitet.

Teknisk SEO

I webbens begynnelse fanns det många tekniska begränsningar som gjorde det svårt för Google och för andra sökmotorer att komma åt en webbplats. Det kunde till exempel vara så kallade ramar, eller frames, där bara en liten del av sidan laddades om men sidans yttre ram var kvar, så sökmotorer förstod inte att det fanns mer än en sida vilket var riktigt dåligt när det kommer till SEO. Så ser det inte ut idag. Idag är de flesta sidor lätta att komma åt för Google och det handlar om vilket innehåll du har på dina sidor och hur du strukturerar detta innehåll, inte om en massa tekniska utmaningar som till exempel vilket publiceringsverktyg (CMS) eller vilken e-handelsplattform du använder.

Men: det finns tre väldigt viktiga saker att tänka på ur ett tekniskt perspektiv som du måste ha koll på och som du vill vara bättre på än dina konkurrenter. Och det är att din sida måste vara:

  1. Mobilvänlig
  2. Snabb
  3. Säker

Vi ska nu gå igenom dessa områden ett i taget, men mobilvänlig, snabb och säker är en förutsättning idag för att din sida ska kunna lyckas bra på Google.

Om du har en långsam sida som inte laddar bra eller som inte presenteras bra på alla typer av enheter så kommer du ha det svårt att lyckas med SEO, oavsett hur bra innehåll du tar fram eller hur många länkar du lyckas attrahera till din sida. Så, vi börjar med de två första kraven: att vara mobilvänlig och snabb och de hänger också ihop.

Majoriteten av dagens internetanvändare kommer via en mobil enhet, så då måste din sida vara anpassad för mobilen och eftersom uppkopplingen på en mobil ofta är långsammare och användarna har dåligt tålamod och inte vill vänta länge på att din sida ska ladda så är hastigheten väldigt viktig.

Google har ju dessutom ett stort fokus på användarvänlighet och där är den tid det tar för en sida att ladda en viktig del: ju snabbare den laddas för en användare desto bättre.

SEO-testa din sida

Är du osäker på om din sida är mobilanpassad? Ingen fara, Google har ett bra verktyg på nätet där du kan testa din sida. Det heter ”Google Mobile-Friendly Test” och där kan du skriva in din sidas webbadress, eller URL som det ju också heter, och få fram ett resultat som visar hur bra mobilanpassad din sida är. Du kommer även få fram tips på hur du kan förbättra din sida för just mobiler.

När det gäller hur snabb din sida är att ladda så har Google ett verktyg även för det. Det verktyget heter ”Google PageSpeed Insights”. Även här kommer du få tips på hur du skulle kunna förbättra din sida och få den att ladda snabbare.

En sak till: skriv gärna in dina konkurrenters webbadresser i de här verktygen, så du har full koll på hur du ligger till i relation till dem. Ligger de bättre till än dig, så är det läge att prioritera den tekniska delen direkt. Ligger du bra till och din sida fungerar bra på mobila enheter och laddar snabbt, så kan du gå direkt vidare till del två och del tre i ljudboken – eller i den här artikelserien på Dagensanalys.se – och börja jobba med ditt innehåll och dina länkar istället.

Men gå in på Googles verktyg lite då och då för att kolla status på din sida, så du inte har halkat efter. Då har vi en teknisk aspekt kvar: din sida måste vara säker, det vill säga använda https:// istället för bara http:// Det handlar om att din sida ska använda ett https-certifikat som gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan användaren och till exempel en webbutik. Google varnar också numer i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https.

Så se till att skaffa ett https-certifikat om du inte har det. Det kan din egen IT-avdelning eller din teknikleverantör hjälpa dig med.

'Källa: Dagens analys