Glöm inte bilderna när du optimerar sajten – SEO-experten Albin Sandberg bjuder på fyra tips som hjälper dig att hamna högt i det organiska söket.

För att dominera i det organiska söket gäller det att optimera sin webbplats och dess innehåll – för såväl användare som sökmotorer. Albin Sandberg, SEO-specialist på Adsight, delar med sig av fyra tips för att SEO-trimma bilder.

Så optimerar du dina bilder för sökmotorer

Bilder är viktiga element på dagens webbplatser. I artiklar kan de exempelvis användas för att ge läsarna en bättre förståelse för ämnet som diskuteras, medan de på produktsidor kan användas för att porträttera och sälja varor.

Om du vill säkerställa att dina bilder tilltalar både användare och sökmotorer, räcker det däremot inte med att bara ladda upp dem på din webbplats. För att göra detta bör de optimeras på följande sätt:

Välj ett passande filnamn

Att SEO-trimma dina bilder börjar redan med filnamnet. Du vill nämligen att sökmotorerna ska kunna skaffa sig en förståelse för vad dina bilder föreställer och därigenom på vilka sökord de ska visas på.

Om du exempelvis är i färd med att sammanställa en reseguide över Italien, vill använda dig av en bild med filnamnet reseguide-italien.jpg istället för DSC17654.jpg.

Välj rätt filformat

Förutom att välja ett passande filnamn på dina bilder, gäller det också att välja rätt filformat. Vad som räknas som rätt format beror på vilken typ av bild du använder dig av.

När det kommer till större bilder och illustrationer brukar det vara fördelaktigt att använda sig av formatet JPG. Önskar du däremot en transparent bakgrund på dina illustrationer är PNG att föredra.

Komprimera dina bilder

Bilder är det element som tenderar att ta upp mest utrymme på en webbplats. Med andra ord är de alltså en stor anledning till att din webbsidor laddar långsamt.

För att undvika detta problem och snabba upp dina laddningstider, gäller det att komprimera dina bilder. Något som medför att filstorleken blir betydligt mindre utan att kvalitén påverkas avsevärt mycket.

Lägg till alt-text

När du väl laddar upp en bild på din webbplats bör du även ge den en så kallad alt-text. En beskrivande text som kommer att synas om bilden av någon anledning inte kan visas. Med andra ord någonting som hjälper både sökmotorer och användare att få en bättre förståelse för vad bilden föreställer.

När du är i färd med att lägga till en alt-text bör du tänka på att den ska beskriva vad bilden föreställer. Om passande bör du även tänka på att inkludera det sökord eller fras som webbsidan fokuserar på.

Källa: Albin Sandberg, SEO-specialist på Adsight för Dagens Media