RSA eller Responsiva Search Ads är Googles nya funktion för att få flera att klicka på det du önkar. Vad det handlar om är en kombination av A/B-tester och AI. Googles datorer testar vilka av textkombinationer som får flest klick och med den kunskapen skap fler ”klick”.

Responsiva sökannonser skapar fantastiska möjligheter säger Nick Thaulow, CRO Expert på eValent.

Responsiva sökannonser låter dig skapa en annons som anpassar sig för att visa mer text och mer relevanta meddelanden-till dina kunder. Ange flera rubriker och beskrivningar när du skapar en responsiv sökannons, och över tiden testar Google Ads automatiskt olika kombinationer och lär dig vilka kombinationer som ger dig bäst träffbild. Genom att anpassa annonsens innehåll för att bättre matcha potentiella kunders söktermer kan responsiva sökannonser förbättra din kampanjens prestanda. Du kan använda upp till 3 titlar samtidigt. Du måste ha minst 2 och max 4 beskrivningar. Utifrån alla dessa tar Google fram olika kombinationer. Tjänsten har funnits som beta sen oktober och har nu även nått svenska marknaden.

RSA finns på flera språk och inom kort kommer det att vara möjligt att importera rubriker och beskrivningar från tidigare annonser.

Läs mer om det på Google support Länk