"Sista chansen" varje dag?
Hur många gånger har du inte blivit spammad av mail och sms med ett “sista chansen”-erbjudande? Något som tidigare var unikt har nu blivit vardagsmat i dagens e-handel. En kombination med att riskkapitalet dragit åt svångremmen och den ökade konkurrensen har marknadsföringen blivit ett sätt att hantera likviditeten, snarare än att attrahera nya kunder och bygga varumärkesvärde.

"Ingen anledning att köpa till normalpris"
Fördelarna med att marknadsföra sig via digitala medier är att det är enklare att mäta men problemet blir att effekten avtar när kunden lär känna mönstret. Varför köpa till fullpris när man vet att en rabatt kommer dimpa ner i e-posten om någon dag?

Företag som anser sig föra en dialog med sina kunder bombar deras inkorgar med erbjudanden som skriker allt högre. Förr skickade man ut 10% checkar till sina kunder i kundklubben några gånger per år vilket gav stora resultat. Idag måste man erbjuda sina kunder minst 20% för att det ska ge effekt. De stora jättarna som Ellos erbjuder upp mot 40-50% , sådana erbjudanden matas ut till kunder konstant. Detta leder till att kunden inte längre ser någon anledning till att betala fullpris för en vara.

"Blanda inte ihop lojalitet och frekvens"
Många butiker lägger all fokus på att hålla kvar sina befintliga kunder. För att få ihop kalkylen är det viktigt att behålla sina lojala kunder men även “sällanköparna”. Den lojala kunder väljer alltid dig, men är kanske hos dig två gånger per år. För att ekonomi ska gå ihop måste vi räkna med kunder som inte är lojala men handlar mer frekvent.

Nya kunder behövs
Det gör att man behöver en kanal för att bygga kännedom över tid, för att inte missa dem som kommer in i marknaden ett par gånger per år eller ännu mer sällan, men också för att rekrytera nya kunder. Det kräver ett starkt och attraktivt varumärke med en tydlig identitet, det är lika viktigt oavsett om man har sin affär online eller offline. Allt pekar på att det inte var annorlunda den här gången heller. Förr eller senare behöver ett företag gå med vinst, därmed behöver man ha ett varumärke där man inte behöver muta konsumenterna att köpa.

Källa: ehandel.se