2,5 procent som besöker en webbshop genomför ett kp. 97,5 procent köper ingenting! Att bara satsa på mer marknadsföring är inte rätt väg. Tänk så här i stället, så ökar du konverteringen.

Den vanligaste lösningen är att öka marknadsföringen. Men i stället för att betala mer för fler besökare bör du jobba på att öka andelen köp - öka sina konverteringar.

Vilken är din målgrupp

Rikta din marknadsföring och se till att dina besökare är rätt och intresserade av dina produkter. För att få information om det måste du på djupet analysera din statistik från till exempel Google analytics. Du kan då upptäcka var den köpande trafiken kommer ifrån och förstå varför ickeköparna väljer att lämna butiken. Jämför grupperna och lär dig förstå skillnaderna. Lär dig förstå och lär känna dina kunder och förstår hur de tänker i köpögonblicket.

Tex kan det visa sig att målgruppen och den betalade inte är samma person. Det gäller då att hitta ett sätt att presentera sina produkter för båda målgupperna.

Allt handlar om att göra det lätt för konsumenten att köpa.

Ett annat problem är långsamma sajter. Hela 70 procent av de kunder som lagt något i en varukorg lämnar den vilket i stor utsträckning beror på att det tar för lång tid. Skala bort all information som inte behövs för att ta beslut. Sist men inte minst gör vägen till kassan snabb utan många steg. I varje steg kan du räkna med att tappa 10%. Kanske är hela tänket med en kundvagn helt fel, funderar han, en onödig spegling av den fysiska butiken som inte tar till vara på dde digitala möjligheterna? Amazon har ”one click shopping” – så fort du klickar ”köp” så köper du verkligen och behöver varken kundvagn eller beställningsförfarande. Köper du ytterligare något inom en viss tid skickas varorna tillsammans. Något som nu kan dyka upp som möjlighet för fler eftersom Amazon nyligen förlorade sitt patent på lösningen.

Fri frakt

En annan viktig aspekt för lämnade kundvagnar är fraktkostnader som besökaren inte hade räknat med. Lägg in frakten i priset och sälj produkten med fri frakt är lösningen på det problemet.

Så ge analysrapporterna en välbehövlig uppmärksamhet och fundera på hur du kan konvertera besökare till kunder.

Nyhetsredaktör: Tom Andersson