Undersökningen och rapporten Sverige betalar, som är gjord i samarbete med Länsförsäkringar bank, SEB, Svensk Handel och PayEx, visar hur utvecklingen inom betalmarknaden under de senaste åren har förändrat svenskarnas betalvanor.

I vissa fall är förändringarna stora. Betalbeteenden som varit självklara i decennier har förändrats markant under de senaste fem åren.

Kort leder betalningsligan. Men det är lika många kunder som varje vecka använder sig av betalappar som betalar med kontanter, 25 procent.

Swish är den största betalappen med 6 miljoner användare.

Svenskarnas betalvanor kommer att påverkas ytterligare av kommande faktorer som den fortsatta etableringen av internationella betaltjänster som Samsung Pay och Apple Pay, det nya betaltjänstdirektivet (PSD2), utvecklingen av infrastruktur för kontaktfria betalningar och biometriska betalningar.

– Det viktiga är att webbutiker kan erbjuda flera alternativ och testa vilket alternativ som skapar bäst konvertering för just sin målgrupp säger Jonas Kjellander, VD Evalent Group AB.

Det pågår en stor förändring i konsumenternas köpbeteende, något som sätter press på handeln att anpassa sig. När kunderna ställer allt större krav på att kunna shoppa när, var och hur de vill så erbjuder allt fler detaljhandlare ett omnikanalupplägg, där tanken är att kunden ska få tillgång till samma sortiment, samma priser och samma köpupplevelse oavsett vilken kanal de handlar i.

Kundernas krav på att kunna shoppa på samma sätt oavsett kanal, gäller i hög grad även betalningar. Därför är det viktigt att de olika kanalerna stödjer varandra, så att det blir enkelt för kunden att handla, betala, få leverans och eventuellt returnera på det sätt man vill och att pengaflödet då hänger med.

Betalapparna har kommit starkt på senare tid och det är i dag bland konsumenterna lika vanligt att betala med en app som med kontanter. Swish är den största betalappen ik Sverige, och allt fler butiker och kedjor låter kunderna betala via Swish. Digitala plånböcker, digitala presentkort och värdekoder är andra exempel på alternativa betalningar men som ännu inte fått fäste i Sverige. . Butikssäljare som gör avslutet direkt på butiksgolvet med mobila betalterminaler som tex Apple Store gör, istället för att skicka kunden till en kassakö kommer vi säkert se mer av. Inte minst för att man får kvittot i sin mail.

Du kan läsa mer om undersökningens resultat på denna länk