EM Home satsar på e-handel och öppnar fler butiker i både i Sverige och Norden. Med ny ägare i ryggen satsar EM Home vidare. Bland annat har en e-handelschef anställts för att leda en satsning online. ”Vi nylanserar vår sajt efter sommaren”, säger vd Magnus Ohlsson.

I slutet av oktober kom beskedet, Electra Gruppen har köpt EM Home. I affären ingick varumärket, huvudkontor samt handlaravtalen med butikerna.

– Syftet med affären var att våra butiker skulle få sänkta kostnader genom att till stor del kunna ha gemensamma funktioner med övriga kedjor som ägs av Electra, samt att vi skulle kunna dra nytta av Electras logistikkompetens, säger Magnus Ohlsson till Market.

Han berättat att arbetet med planeringen av kedjans grossistverksamhet pågår just nu.

– Det kommer att ge oss marknadens bästa leveranstider när allt är uppe och rullar efter sommaren.

Redan nu kan EM Home dra nytta av att vara del av en större koncern.

– Vi har tillgång till resurser som vi inte haft möjlighet att finansiera själva, till exempel kommer butikerna under kommande veckor få nytt affärssystem som kommer förenkla vardagen på många sätt.

Med ny ägare i ryggen ska kedjan växa.

– Vi öppnar en ny butik i morgon, torsdag, i Norrköping på nästan 2 000 kvadratmeter, berättar Magnus Ohlson.

Fler kan det bli.

– EM Home äger inte butiker utan arbetar uteslutande med franchisetagare. Vi har flera dialoger igång, både i Sverige och på nordisk basis.

Dessutom väntar en satsning online.

– Vi har slutfört rekryteringen av en e-commerce manager för att påbörja vår e-handelssatsning och kommer att nylansera vår sajt efter sommaren, säger Magnus Ohlson.

Kedjan har också rullat ut ett nytt kommunikationskoncept i vår.

– Det har redan gett effekt och under mars ökade vi i jämförbara butiker med lite drygt sju procent.

Källa: Market.se