Det ska vara tryggare för din kund att handla online än att handla i butik. Ett sätt att trygga din e-handel är att certifiera nätbutiken med en trygghetsstämpel. Men vilken stämpel ska du välja, vilka krav måste du uppfylla och vad kostar det egentligen att vara certifierad?

Kvalitetsstämpla din webbshop

Konkurrensen inom den digitala detaljhandeln har ökat stort de senaste åren i Sverige. Det räcker ofta inte längre med en snygg nätbutik, smart marknadsföring och trevlig kundservice. Din nätbutik måste kunna övertyga konsumenten om att det är tryggt, enkelt och snabbt att handla hos dig. Trovärdighet och kundupplevelse är enormt viktigt. Hur kan du som e-handlare vinna kundens förtroende och skapa en nätbutik som både är trygg och genererar affärer? En metod är att kvalitetsstämpla sin webbshop med så kallad e-handelscertifiering. Här presenteras grunderna i korthet. För detaljer surfa in på Svensk Digital Handel och Svensk Distanshandel eller Nordisk E-handelscertifiering.

E-handelscertifiering för trygg e-handel

För dig som bedriver e-handel finns det idag möjlighet att certifiera din nätbutik med en digital kvalitetsstämpel. Kraven för att bli certifierad handlar som regel om att ha med rätt företagsuppgifter, ha en viss tillgänglighet på kundservice, ge leveransbesked och erbjuda ångerrätt – kort sagt att uppfylla rådande svensk lag om e-handel på ett strukturerat och medvetet sätt.

Två konkurrenter om certifiering

I gengäld mot att din nätbutik uppfyller kraven och betalar in en certifieringsavgift, får din nätbutik en trygghetslogotyp och ett intyg på att den uppfyller villkoren för säker e-handel. Det finns i dag två leverantörer av e-handelscertifering. Trygg e-handel och Certifierad e-handel. Trygg e-handel drivs av Svensk Digital Handel och Svensk Distanshandel, medan Certifierad e-handel ägs av Nordisk E-handelscertifiering.

Skapar förtroende

Fördelarna med e-handelscertifering enligt de båda leverantörerna är att du som företagare kan intyga för dina kunder att din nätbutik är säker att handla i. Något som anses inge förtroende hos dina kunder när de ska bestämma sig för köp. Det kostar mellan cirka 3 000 och 6 500 kronor om året att certifiera sig.

Uppfyll kraven om trygg e-handel

Den digitala kvalitetsstämpelns vara eller icke-vara för nätbutiker har debatterats flitigt genom åren: Kostnaden för kvalitetsstämpeln, leverantörernas intresseoberoende och certifieringens betydelse för försäljning. Vad de flesta tycks vara överens om är att certifieringen ställer sunda krav på nätbutikerna, krav som både myndigheter och konsumenter vill att företagen ska leva upp till. Här är kraven på trygg e-handel som du kan uppfylla på egen hand.

Checklista

Lagar och regler

  • Du bryter inte mot svenska lagar som gäller för e-handel: E-handelslagen, marknadsföringslagen,konsumentköplagen, personuppgiftslagen (PUL), och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
  • Du följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
  • Säkerhet
  • Nätbutiken använder sig av krypterad TLS/SSL-anslutning när känsliga kunduppgifter skickas eller visas, till exempel vid kortbetalning.
  • Enligt lagen om elektronisk kommunikation informerar du om användningen av och syftet med cookies, om du använder det på din sajt.
  • Du lovar att inte lämna ut kunduppgifter som e-postadresser eller annan känslig information till tredje part utan kundens uttryckliga medgivande.

Kundservice

  • Du åtgärdar allvarliga kundklagomål och informerar tydligt om vad som gäller vid ångerrätt och reklamation, samt vilka eventuella varor som ångerrätten inte gäller för.
  • Du svarar på all kommunikation inom rimlig tid. Förfrågan om beställning eller köp under helgfria vardagar besvaras inom 48 timmar från det att du mottagit kundförfrågan. Dröjer du med svar informerar du om detta, anger orsak och tidsuppskattar svarstiden.
  • Du publicerar företagsnamn, organisationsnummer, företagsadress, e-post och telefonnummer på sajten.
  • Nätbutikens öppettider för kundservice finns på sajten.
  • Kunden kan alltid kontakta bolaget för reklamation, ångerrätt eller annan hjälp kring beställning. Du informerar om eventuella undantag för återbetalning vid ångerrätt, returrätt och fraktkostnader.
  • När ångerrätt gäller får kunden hela beloppet återbetalt med samma betalningssätt som vid köp inom 14 dagar från det att du mottag meddelandet.

Marknadsföring

  • Du mejlar inte ut nyhetsbrev till kunder som avregistrerat sig från detta.
  • Du påstår inte saker i din marknadsföring som du inte har täckning för.
  • Du använder dig inte av missvisande prisuppgifter, eller förvirrande beskrivningar av dina produkter eller tjänster.
  • Du visar om en vara finns i lager eller ej.
  • Du visar totalpriset för en beställning på din sajt, moms och övriga skatter, avgifter och totala leveranskostnader.
  • Du informerar kunden om att denne godkänner villkoren för köpet i anslutning till köpknappen, samt om eventuella kostnader tillkommer efter köpet. Köpvillkoren e-postas till kunden efter bekräftat köp.
  • Du informerar kunden om betalningsalternativ och leveransvillkor tidigt i beställningsprocessen. Oavsett om din nätbutik eller externa sajt hanterar kortuppgifter, ska säljande parten uppfylla kraven för PCI DSS och använda SSL-certifikat.
  • Du informerar kunden om leveranstid vid köp. Om inget annat framgår mottar kunden leveransen inom 30 dagar. Sker förseningar informeras kunden, orsak anges och ny leverans tidsuppskattas.
  • Du får inte sälja till minderåriga utan målsmans godkännande.

Källa: Trygg e-handel och Certifierad e-handel

Länk Trygg e-handel

Länk Certifierad e-handel