Två av tre svenska nätbutiker saknar en klimatpolicy. ”Förvånande att inte fler nätbutiker tagit tag i frågan”, säger Nicklas Storåkers, vd för Pricerunner.

Bara 33 procent av de svenska nätbutikerna har en klimatpolicy. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört bland 100 e-handlare på uppdrag av Pricerunner.

– Det är rätt förvånande att inte fler nätbutiker tagit tag i klimatfrågan. I dag uppger varannan konsument att hållbarhet och miljö har betydelse i deras köpbeslut när de handlar på nätet. Det finns en stor potential för nätbutikerna, säger Nicklar Storåkers i en kommentar.

Den vanligaste klimatåtgärden som e-handlare vidtar är att de undviker att skicka större paket än nödvändigt, visar undersökningen. 75 procent uppger att de gör det.

Av de som jobbar lite mer aktivt med frågan uppger 15 procent att de väljer miljövänliga speditörer och tolv procent att de skickar varorna i miljövänliga paket. Återanvändning av emballage är en annan åtgärd, sju procent uppger att de gör det. Tre procent uppmanar de anställda att åka kollektivt till jobbet.

De nätbutiker som ligger i framkant jobbar med klimatkompenserade leveranser och har installerat solceller på taket på sina logistikcenter.

Pricerunners E-handlarindex visar att de som tar klimatarbetet på allvar får utdelning i en starkare försäljningsutveckling.

Bland de butiker som utvecklas bättre än genomsnittet uppger 41 procent att de har en uttalad miljöstrategi.

– Butikerna måste göra mer och vara aktiva för att säkra en klimatsmart e-handel. Konsumenterna efterfrågar det redan och kraven kommer bara att fortsätta att växa i framtiden, säger Nicklas Storåkers.

Källa: Market.se