Det amerikanska bolaget Deep North som arbetar med ansiktsigenkänning står redo att introducera sin nya teknik på den svenska marknaden.Tekniken ska hjälpa de svenska butiksjättarna att analyser vilka som besöker deras butiker. Den stora problematiken som råder i dagens fysiska handel är att det är mycket svårare att lokalisera kundens köpbeteende, jämförelsevis med näthandeln.Tanken med denna nya teknik är att kameran fångar in ditt ansikte och omvandlar det till ett mönster. Mönstret i sin tur analyseras av en programvara som till exempel kan läsa av ålder, kön, hur du ser ut och om du ser glad eller sur ut.Utifrån denna igenkänning kan man även känna igen återkommande besökare.

Testas i Löwengrips butik
I dagsläget finns det ett befintligt samarbete mellan Deep North och bolag på den europeiska marknaden.Inom kort kommer även ett pilotprojekt i Sverige att släppas, detta i samarbete med AMF fastigheter som bland annat äger Mood-gallerian. En av butikerna som har gått med på att testa tekniken i sin butik är Isabella Löwengrip.

“Gränsen mellan online och offline håller på att suddas ut och nu kommer allt mer digital teknik in i de fysiska butikerna”, säger Annelie Gullström på AMF. “Vi tittar väldigt mycket på det här och ser fram emot att genomföra det första pilotprojektet under de närmaste veckorna”, säger hon. Hon är dock noga med att betona att det genom den tekniken som nu ska testas aldrig går att återskapa ett riktigt foto, utan att det bara är ett mönster som skapas. Tekniken kommer dessutom ha stor påverkan på retail verksamhetens framtid, inte bara för analys utan även för att höja kundupplevelsen. Dejan Subosic, som driver Deep North i Sverige, vill inte avslöja vilka svenska bolag företaget idag påbörjat samarbeten med, men enligt honom förs diskussioner med flera potentiella storkunder, och han hoppas vara igång med några projekt under 2019.

Kan bryta mot lagen
Något som står oklart kring denna teknik är om det bryter på GDPR lagen eller inte, enligt Datainspektionen är det faktiskt oklart. Jenny Bård som arbetar med frågan säger att det inte är uteslutet. Däremot måste varje enskild teknik bedömas och än så länge finns ingen europeisk praxis. Den här frågan följs naturligtvis också noga av bolagen. De menar på att det inte handlar om ren ansiktsigenkänning utan om så kallad face detection, som inte identifierar kunden helt utan bara tar fram information som ålder och kön. Bilderna kan inte återskapas och videor och bilder sparas inte. Utanför Sverige är face detection inget nytt. I Finland installerade man tjänsten i flertal butiker i ett köpcentrum redan 2017. Även 7-Eleven i Thailand har satsat på tekniken och installerat den i alla sina butiker runt om i landet. På så sätt kan man både följa kundernas köpmönster men även kolla hur personalen sköter sig. I Kina har man tagit tekniken ytterligare ett steg längre, där kontrolleras medborgare på alla möjliga ställen.

Källa: Breakit