Efter leveransproblemen under julhandeln får Adlibris lågt betyg av konsumenterna hos prisjämförelsesajten Prisjakt. ”Det är naturligtvis inte bra”, säger vd Johan Kleberg.

”Beställde den 30 november, den 21 december hade varorna fortfarande inte lämnat Adlibris. De har förbrukat hela sitt förtroende”, skriver en konsument. >

Det genomsnittliga betyget för e-handlaren hos Prisjakt landar på 1,44 på en tiogradig skala.

– Det är givetvis inte bra men tack vare medarbetarnas hårda arbete fick den absoluta merparten av våra kunder sina paket innan jul, även om de kom senare än beräknat vid lagd beställning, säger Johan Kleberg till Market.

Vad berodde leveransproblemen på? – Vi hade lite lägre kapacitet i vår logistik på grund av en del driftsavbrott. De berodde dels på en olycka och dels på några IT-relaterade systemfel. Det innebar att vi hade en hel del förseningar under mitten av december.

Johan Kleberg upprepar att Adlibris, tack vare hårt arbete, lyckades komma i kapp och kunde leverera merparten av beställningarna innan jul.

– Det ledde dock till att många kunder fick sina paket senare än beräknat och blev nervösa över att de inte skulle komma fram i tid. Den oron kan jag absolut förstå och det var givetvis mycket olyckligt.

”Beställde julklappar med garanterad leverans innan julafton. Nu när julafton redan varit har böckerna fortfarande inte kommit”, skriver en annan.>

Redan under föregående års julhandel hade Adlibris problem med leveranserna.

– Vi hade avsevärt större problem under 2017 då vi hade stor plastbrist i logistiken. Vi gjorde därför stora investeringar i vår logistik under 2018 och åtgärdade detta.

Hur ska ni arbeta för att klara framtida toppar bättre? – En viktig del är hur vi kommunicerar leveranstider. I takt med att fler och fler kunder förväntar sig snabba leveranser även under julhandeln blir kommunikationen extra viktig för oss, säger Johan Kleberg.

Under 2019 kommer dessutom sortimentet att växa och då behöver kapaciteten bli större.

– Vi fortsätter att investera stort i vår logistik. Bland annat ökar vi ytorna med ytterligare 8 000 kvadratmeter under april månad och gör stora investeringar i såväl semi-automatisering som IT-system.

Johan Kleberg säger till Market att leveransproblem hade en lite påverkan på försäljningen under slutet av julhandeln.

Källa: market.se